AKTĪVA ATPŪTA
LATVIJAS VALSTS MEŽOS

Skaistais eksperiments Kalnsētā

1

Eksperimenti var būt bīstami, sarežģīti, pārsteidzoši. Kalnsētas pamatskolas skolotāja Inita Virbicka saviem audzēkņiem pierādīja, ka tie var būt arī skaisti, smaržojoši, pacietību prasoši, informāciju sniedzoši un priecīgi. Jā, dabas atmošanās laikā viss, kas liecina par pavasari, šķiet skaists, izraisa īpašu mīļumu un labas sajūtas.

Apmēram trīs nedēļas atpakaļ gan skolotājai nācās atbildēt uz kolēģu un kaimiņu jautājumiem, kas tā par jancīgu uzvedību – ilglaicīga un neatlaidīga ložņāšana pa tuvējiem krūmiem ar kaut kādām papīra lapiņām rokās. Noskaidrojās, ka nekā dīvaina tur nebija, jo krūmu un koku zari plaucēšanai paši nepiesakās, tos vajadzēja sameklēt, pārliecināties, vai tiešām tas ir tā koka vai krūma zars, ko rakstīs uz etiķetes. Lai gan skolotāja labi zina, kas aug viņas dārzā un skolas apkārtnē, bet tomēr… Tās lapiņas izrādījās koku un krūmu noteicējs ziemā.

Zari tika salikti ūdenī uz klases palodzēm, lai tiem netrūktu ūdens, siltuma un gaismas, lai tie varētu izplaucēt lapas un daži arī ziedus.

2

Bērnu pacietība tiešām tika nostiprināta, trenēta un pārbaudīta, jo nebija viegli sagaidīt brīdi, kad visi zari bija izplaukuši, lai to maigi zaļās lapiņas kārtīgi varētu aplūkot, salīdzināt ar koku noteicējos redzamajiem attēliem, lai varētu pildīt dažādus āķīgus uzdevumus. Visinteresantāk šķita sekot kastaņa pumpuru plaukšanai līdz brīdim, kad to daļas izvērtās kārtīgā, mazā kastaņa lapiņā.

Par to, ka eksperiments ir izdevies, liecināja ne tikai bērnu smaidīgās sejas, skaistais klases rotājums, par ko pārvērtās košie zariņi, bet arī citu skolotāju pozitīvās emocijas, jautājumi un vēlme izvilkt telefonus, lai iemūžinātu pavasarīgo skatu.